10.24121/dh.2021.S1.39

Az alacsony szénhidráttartalmú diéta és a sport jótékony hatása 1-es típusú diabetesben

Zelena Zalán,(1) Zelena Dóra dr.,(2,3) Körner Anna dr.(1)

Semmelweis Egyetem, ÁOK, I. Gyerekgyógyászati Klinikai, Budapest,1 Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet, Budapest,2 Pécsi Tudományegyetem, Szentágothai János Kutatóközpont3

Összefoglalás

Egészséges egyénekben a kardiovaszkuláris kockázat csökkentésére a csökkentett szénhidrát (CH)-tartalmú diéta és sport kombinációja jó lehetőség. Az 1-es típusú cukorbetegek (T1DM) körében jelenleg minimum napi 130 g CH fogyasztása ajánlott, a sportolási kedv pedig csökkent.

Célunk volt (I) feltérképezni a normál és alacsony CH diétát tartó T1DM-es betegek anyagcseréjét alapállapotban és sporttevékenység során kérdőívek segítségével (kontrollok: a klinika betegei, alacsony CH: zárt Facebook-csoport); valamint (II) összehasonlítani (5 percenként vérvétel ujjbegyből) egészségesek és T1DM-ben szenvedő betegek vércukorszintjét standard aerob tevékenység során (40 perc futás egyforma terheléssel, min 4 h-val étkezés után, bázisinzulin mellett).

Az alacsony CH diéta esetén szignifikánsan kevesebb volt a hypoglykaemiás epizód (p=0,018), alacsonyabb volt a HbA1c (p\<0,001) és a 10 g szénhidráthoz szükséges bólusinzulin mennyisége is csökkent (p=0,042). A mozgás alatti vércukorszint-változás (0 és 40 perc között) negatívan korrelált a napi fogyasztott CH-mennyiséggel (r=−0,689, p=0,002), de nem függött a bázisinzulin mennyiségétől (r=−0,077, p=0,769). Az összfehérjeszint alacsonyabb (p=0,02), a HDL-koleszterin- (p=0,00) és kreatinin- (p=0,01) szint magasabb volt az alacsony CH diétás csoportban.

A vércukorszintmérések során nem találtunk időbeli ingadozást a 40 perc futás során egyik csoportban sem (p=0,70), és a cukorbetegség ténye sem befolyásolta az időbeli lefutást (p=0,41).

Összességében az alacsony CH diéta alkalmazása T1DM esetében csökkentette az akut szövődmények kialakulásának kockázatát és a krónikus szövődmények kialakulásához vezető számos paraméterben is kedvező irányú változásokat tapasztaltunk. A diéta legfontosabb előnye, hogy biztonságos sportolási lehetőséget nyújt stabilabb vércukorértékekkel és kisebb bólusinzulin-igénnyel. A legfontosabb akut szövődményt, a hypoglykaemiát ugyanis nem a testmozgás, hanem a mozgás során a szervezetben jelen lévő bólusinzulin okozza. A kevesebb CH-hoz adagolt kevesebb bólusinzulinnal stabilabb vércukorértékek és alacsonyabb HbA1c-értékek érhetők el.

Diabetologia Hungarica 2021; 29(Suppl.1): 60-61.